Present Simple – budowa zdania
Budowa zdania w czasie Present Simple:
Zdania twierdzące | Przeczenia – zdania przeczące | Pytania – zdania pytające |
---|---|---|
I read. | I do not read. (I don’t read.) |
Do I read? |
You read. | You do not read. (You don’t read.) |
Do you read? |
He/she/it reads. | He/she/it does not read. (He/she/it doesn’t read.) |
Does he/she/it read? |
We/you/they read. | We/you/they do not read. (We/you/they don’t read.) |
Do we/you/they read? |
Zdania twierdzące tworzy się według schematu:
Np. I go to school every day. Chodzę do szkoły każdego dnia.
UWAGA! W 3. osobie liczby pojedynczej (he, she, it) do czasownika w formie podstawowej należy dodać końcówkę -s/-es/-ies. Końcówkę -es dodajemy w czasownikach kończących się na spółgłoskę -s, -z, -ch, -sh lub -x
ALE He always watches TV in the morning. On rano zawsze ogląda telewizję.
Końcówkę -ies dodajemy do czasowników kończących się na samogłoskę -y
ALE She studies English. Ona studiuje angielski.
Wyjątki: have-has (mieć, posiadać), do-does (robić), go-goes (iść).
Kiedy używamy
Present Simple jest czasem teraźniejszym prostym, mającym swoje zastosowanie w sytuacjach opisujących:
– czynności typowe, rutynowe, powtarzające się (np. She always drinks coffee in the morning. Ona pije kawę codziennie rano.)
– sytuacje stałe lub długotrwałe (np. I live in Lublin. Mieszkam w Lublinie.)
– prawdy uniwersalne – prawa fizyki, przyrody itp. (np. Water boils at 100°C. Woda gotuje się w 100°C.)
– sytuacje wynikające z ustalonego wcześniej programu, rozkładu (np. The train leaves at 10 o’clock. Pociąg odjeżdża o 10.)
dodatkowo czas Present Simple używany jest w:
– opisach uczuć, poglądów, przekonań
– opisach wydarzeń historycznych, treści filmu, sztuki lub książki
– w tytułach i nagłówkach gazet
Przysłówki częstotliwości używane w czasie Present Simple:
always-zawsze, every day – każdego dnia, often – często, usually – zwykle, sometimes – czasami, never – nigdy, rarely/seldom – rzadko
Ćwiczenie
Rozwiązując ćwiczenie ze znajomości czasowników sprawdzisz swoją wiedzę.